077-3542001

הסכם קיבוצי בענף ההובלה

בכל הסכם קיבוצי ענפי ישנם סעיפים ייחודיים לענף הספציפי אליו הוא מתייחס. גם כאן, בהסכם הקיבוצי בענף ההובלה ישנו הסדר ייחודי שמתייחס לנושא של תשלום פרמיה במקום תשלום של עבודה בשעות נוספות, בכפוף לתנאים מסוימים.

סעיף 5 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958 קובע כי "עובד שחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951, חל לגביו ונקבע לו שכר עבודה הכולל תשלום בעד שעות נוספות או גמול עבודה במנוחה השבועית כאמור בחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951, או הכולל דמי חופשה, תמורת חופשה או פדיון חופשה כאמור בחוק חופשה שנתית, תשי"א-1951 – רואים את השכר שנקבע כשכר רגיל בלבד, אלא אם נקבע אחרת בהסכם קיבוצי לגבי תשלום בעד שעות נוספות או גמול עבודה במנוחה השבועית וההסכם אושר לענין זה על ידי שר העבודה".

ההסכם הקיבוצי בענף ההובלה עומד בתנאי הסיפא של הסעיף הנ"ל. במילים פשוטות, למעסיקים אסור לשלם שכר בסיס שכולל בתוכו תשלום עבור שעות נוספות, אלא אם נקבע אחרת בהסכם קיבוצי שאושר על ידי שר העבודה.

סעיף 8 להסכם הקיבוצי בענף ההובלה משנת 1999 קובע: "…. על עובדים אשר גמול עבודתם מעבר לשעות העבודה הרגילות משולם בהסדר מוסכם שלא על בסיס של תמורה לפי מספר שעות התעסוקה, ובלבד שהפרמיה המשולמת לא תפחת מ-30% משכר היסוד החודשי. למען הסר ספק היות והפרמיה באה במקום שעות נוספות היא איננה רכיב פנסיוני, ואין לשלם עליה פיצויי פיטורים."

על מנת "להכשיר" את ההסכם הקיבוצי בענף ההובלה ולהתגבר על תשלום פרמיה במקום שעות נוספות נדרש המעסיק להקפיד על מספר כללים:

הראשון, מתכונת שכר העידוד צריכה להיקבע ברמה המפעלית, בין באופן חד צדדי או דו צדדי, ובלבד ששכר העידוד (הפרמיה) לא יפחת משכר היסוד. השני, יסוד ההסכמה. ההסכמה יכולה להינתן על ידי נציגות העובדים או על ידי הנהג הבודד, במפורש או במשתמע.

מכיוון שעל המעסיק חל חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), התשס"ב-2002 כמו גם תיקון 24 לחוק הגנת השכר, אזי שיסוד ההסכמה יהיה יחסית פשוט לבירור.

כמו כן, ההסכם הקיבוצי בענף ההובלה נרשם ברשם ההסכמים הקיבוציים, קרי אושר על ידי שר העבודה ולכן התנאי מתקיים לגבי כל מעסיק שייקבע כי הוא חבר בהתאחדות בעלי מפעלי הובלה בישראל או להיות צד בהסכם קיבוצי אחר שקיבל את אישור השר.

חשוב לציין שנרשמו הסכמים קיבוציים נוספים בענף ההובלה משנת 1999 ולמרות שהתנאים הללו עדיין קיימים, יש לבדוק לפני הגשת תביעה את ההסכמים העדכניים בענף ההובלה.

לצורך כך, עליכם להיעזר בעורך דין מקצועי שמתמחה בענף ההובלה וייצג בתיקים מעין אלו בעבר. משרד עורכי דין אלון כהן מתמחה בייצוג עובדים ומעסיקים בענף ההובלה, הן כאלו שהסכמים קיבוציים בענף ההובלה חלים עליהם והן כאלו שחלים עליהם צו ההרחבה בענף ההובלה.

עוד חשוב לשים לב, שהחישוב של השעות הנוספות כפי שנקבע בפסיקה מורכב מחישוב נפרד של גמול השעות נוספות עבור "שכר עבודה" וחישוב נפרד של גמול שעות נוספות בעד שכר העידוד. לכן, מכיוון שמדובר בחישוב מורכב, תוך התחשבות בנתונים הספציפיים של התיק, חשוב לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום משפט העבודה.  

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי.  

אהבתם? שתפו

עורך דין אלון כהן

עו"ד לדיני עבודה - אלון כהן

ברבות השנים העניק עורך דין אלון כהן שירותים משפטיים לעמותות בתחום משפט העבודה, כגון: עמותת 'ידיד' מרכזי זכויות בקהילה- וקיבל תעודות הוקרה על פועלו.

מרבית החברות הגדולות במשק עברו תחת ידיו של עורך דין אלון כהן הן בקבלת ייעוץ והן בקבלת ייצוג בבתי הדין השונים או בערכאות אחרות.